Hnačov - Ústaleč - Nalžovské hory - Nicov

Barva grafu odpovídá barvám turistických značek v reálu.
Start i cíl: Plánice
Délka: 30 km
Převýšení: m
Mapy:
edice KČT č.68 Pootaví (Sušicko, Horažďovicko a Strakonicko) 1:50 000

Občerstvení:
Nalžovské Hory - buď u benzínky, nebo na náměstíčku disponujícím nejméně dvěmi restauracemi

Shrnutí:
Tato trasa je naprosto nenáročná. její absolvování by nemělo činit žádnému cyklistovi i kdyby na kole neseděl několik let. Charakter je převážně rovinatý. Jediné stoupání příkřejšího charakteru po zelené značce do Ústaleče se dá objet po státovce, či ten kousek vytlačit. Trasa je vhodná pro rodinný výlet s dětmi, jejichž účast je tak podmíněna pouze ujetím oněch 30km.

Přesný popis trasy:
3.5.03´ Sice je od nejčasnějšího rána zataženo nízkou oblačností, ale vzhledem k větru kolem 8-12m/s doufáme, že se mu povede mraky rozehnat a vyrážíme. Mírným sjezdem na náměstí aktivujeme cyklistické instinkty, takže na náměstí okamžitě nalézáme zelenou značku. Vede rovně po silnici směrem na Nicov. Ve sjezdu nepřehlédněte po 300m její odbočku vpravo na škvárovou cestu mezi loukami. Po kilometru jízdy se noříme do lesa, v němž zdoláváme mírné stoupání. Cesta se klikatí, sjezdík osadou je zakončen ve vesničce Hnačov. Zahýbáme vlevo po asfaltce vedoucí nad písečnou pláží a chatkami. Projíždíme nyní rekreační chatovou oblastí. Dostáváme se na jehličnatou pěšinu vedoucí borovým lesem. Stoupání přes nevelké návrší vystřídá sjezd do Plichtic, ve kterém se k nám přidruží žlutá turistická značka. Pozor, zelená z asfaltky uhne ostře vlevo do mezery mezi plotem a baráčkem. Průjezd kolem zahrady, sjezdík a jste na náměstíčku s kapličkou sv.Jana Nepomuckého. zelená zahne vpravo na státovku, která nás po 2km dovede do Zavlekova, kterým padáme po asfaltce k hlavní silnici.zahýbáme vlevo a ihned po 4-5m vpravo pryč ze silnice na polní cestu. Přejíždíme potůček, za nímž následuje stoupání Mladicemi. Na křižovatce s hlavní silnicí uhýbáme vpravo do kopce. Na asfaltu zůstáváme již jen pár desítek metrů, abychom v levotočivé zatáčce uhnuli pozelené doprava a úzkou pěšinkou sjíždíme k hrázi rybníku Valcha. Po jejím přejezdu nás čeká nejstrmější stoupání této trasy. Délka 1km je tak akorát na prohřátí všeho svalstva, takže na kopci lehce lapáme po dechu, sajeme obsah camelbaku a dlabeme energetické sušenky pro doplnění vydané energie. zahýbáme vlevo kolem plotu velké zahrady k lesu, na jehož okraji narážíme na polní cestu vedoucí nás až do vesničky Ústaleč. Chvilka nerozhodnosti, konzultace s mapou a již opuštíme zelenou značku, baychom pokračovali v jízdě vlevo po modré. Jedeme cestou mezi poli, takže je zde pěkně větrno bez možnosti útočiště. Oblékáme větrovky, protože prochladnutí je opravdu zbytečné. Šotolinku střídá stará rozbitá asfaltka, míjející další rybník. Za hrází nás krátké stoupání přivádí do Letov, v nichž se dostáváme na okresku, vedoucí nás přes malé údolíčko do Nalžovských Hor. Vlevo je vidět stanice pohoných hmot, kde se například můžete schovat před deštěm, či si dát kávu nebo čaj z automatu v případě, že by vám bylo opravdu velmi chladno. Nám se již vyčasilo, mraky rozehnal vítr, slunko začíná pálit, takže spíše hledáme stín nežli topení... :o)

Na křižovatce s hlavní silnicí zahýbáme vpravo a v následném sjezdu městečkem, tak přicházíme o dobyté výškové metry. U náměstíčka kde parkují linkové autobusy, kontrolujeme naší pozici na veliké turistické mapě, umístěné borový háj se skalnatým návrším na žluté značce asi 1km před Nicovem na jeho spodním okraji. V tuto chvíli máme za sebou cca 18km což odpovídá 3/5 plánované délky. Po korekci směru sjíždíme cca o 100m níže k rozcestníku značek. Zde odbočujeme vlevo na žlutou značku. Opět musíte do úzké skuliny mezi dvěmi domy. Se svojí šířkou řidítek 72cm jsem se na konci výjezdu téměř zasekl - po stranách jsem měl k dispozici pouhé 2-3cm...!!! Po zdolání několika schodů vyjedete na úzkou pěšinu, která vás mezi zahradami vyvádí z vesničky do luk a polí. Vpravo pod vámi je další z nespočetného množství rybníků typických pro tuto oblast jižních čech. Stezka vede nádhernými loukami plných pampelišek. Okolní scenérie nabízí borové háje se skalnatými návršími. opět žlutá před Nicovem, tentokráte pěšina v 60cm vřesu Vjíždíme do Plichtic, kde jsme již dnes byli, ovšem to nás vedla zelená značka. Teď si dáváme skulinu mezi plotem a baráčkem znova, stoupáme po asfaltce, abychom odbočili vlevo stále po žluté značce směrem k lesu a kopci nad námi. Cesta se několikrát rozdvojuje, na prvním Y jedete vlevo - značka umístěná na bříze ve výši očí je opravdu špatně zřetelná. Na další křižovtace typu Y odbočíme naopak vpravo a stoupáme k okraji lesa, který se pomalu stáčí vlevo. Opět nádherná skalnatá návrší. Projíždíte pěšinou zarostlou 1,5m vysokým vřesem, takže máte dojem menšího tunelu :o) Míjíte několik mokřin, kde když budete mít štěstí spatříte hnízdící čápy bílé. my jsme vyrušili v okamžiku lovení potravy na okraji jedné z tůní. Nepatrně stoupáte, vzápětí klesáte, takže cesta opravdu není nudná, i když se nepohybujete v nijak extrémně kopcovitém kraji. Naopak, je velmi příjemné relaxovat při klidné jízdě a s požitkem vychutnávat tu přírodní pohodu a klid kolem nás. Širší polní cesta nás vede k silnici, na které uhýbáme vlevo a projíždíme Nicovem. Následuje 1km klesání, přejezd potoku, následné stoupání do Plánice. Místní zde sesedají a tlačí, my jen podřadíme a v pohodě dokončujeme dnešní etapu v sedle kola :o)