Start: konečná autobusů Komořany - Kyslíková ulice červená značka
Cíl: hráz vodní nádrže Hostivař
Délka: 64 km
Převýšení: 1280 m
Mapy:
edice KČT 1:50 000 - 37 okolí Prahy východ ; 40 Benešovsko a dolní Posázaví
kartografie Praha 1:100 000 - okolí Prahy

Vlak: Komořany, Zbraslav, Vranné nad Vltavou, Davle, Pikovice, Borek
Občerstvení:
bistro Davle před nádražím
cukrárna, hospoda Davle naproti lávce na levém břehu Vltavy
cukrárna za mostem přes Sázavu Pikovice
bistro na začátku Posázavské stezky
hospoda před mostem Kamenný Přívoz
restaurace s terasou Kamenný Přívoz
hospoda s venkovním posezením René
bistro pod hrází Hostivař


Objekty: vyhlídky na Sázavské údolí z Posázavské stezky

Shrnutí: Doporučeno pouze zkušeným bikerům s výbornou technikou jízdy, díky obtížným technicky náročným úsekům včetně sjezdů. A také slušnou fyzičku vzhledem ke značnému převýšení.

Trasa zjednodušeně:
Konečná bus Komořany Kyslíková ulice - červená. Náměstí Točná zelená vpravo. Břežanské údolí, přejezd silnice, zelená vpravo do stráně. Planinka, vlevo modrá. Lhota, Károv, stále modrá, cik-cakem dolů k nádraží Jarov. Odtud nás až do Kamenného Přívozu vede červená. Od nádraží vlevo kolem chat, úhyb doprava na cik-cak vzhůru. Vranné nad Vltavou, osada Nová Březová a spadneme do Davle. Po pravém břehu jedeme do Pikovic, přejedeme most, vlevo, Posázavská stezka, Kamenný Přívoz. Za mostem vlevo po zelené. Žampach, vzhůru po silnici směr Jílové. Úhyb na červenou značku po pravé straně silnice. Červená nás odtud povede až na hráz Hostivař. Nejprve Chotouň, stoupání lesem, smrčina, René, Psáry, Jirčany, Osnice, Průhonice, Křeslice a konečně hráz Hostivař.

Přesný popis trasy:
Začínáme tedy v Komořanech na konečné autobusů v Kyslíkové ulici. Nalezneme červenou značku a vydáme se po ní ulicí Revoluce vlevo. Následuje první ulice vpravo K nouzovu a již stoupáme k okraji lesa. Začíná jedno z nejvyšších stoupání. Nabíráme výšku cestou vymletou častými dešti, vedoucí nás k travnaté pláni, jíž přejíždíme s orientací na velkou břízu proti nám. Přetínáme cestu a pokračujeme šotolinou, abychom po 30m odbočili vlevo na stezku v lese. Na vrchol se v sedle kamenitou stezkou dostanou jen ti nejlepší z Vás. Jsme nahoře a stále po červené začínáme rychle klesat polní cestou do vsi Točná. Na státovce vlevo na náměstí, kde uhýbáme vpravo na zelenou značku. Projíždíme vsí po klesající asfaltce. Pozor na odbočení zelené vpravo do lesa; projíždíme 1m širokou dřevěnou brankou a nabíráme rychlost. Skryté nebezpečí na nás číhá v podobě bažiny a dřevěného můstku asi 150m po vjetí do lesa. Nyní již směle ruce z brzd a letíme údolím nad bezzejmenným potokem kamenitou cestou, vždy pokrytou listím. Rychlost se vyšplhá na 50km/h. Prudká zatáčka vlevo, kde musíme brzdit a již sjezdík pokračuje. Ocitáme se na silnici v Břežanském údolí. Kolmo ji přetínáme a vjíždíme do lesa, překonáváme mělký brod a hned uhýbáme prudce vpravo po zelené značce. Jedeme ve stráni výborným singletrackem. Asi po 1,5-2km vjíždíme na planinku. Po pravé ruce máme můstek od silnice a před námi křižovatka cest. Vydáváme se vlevo vzhůru na modrou značku směr Lhota. Stoupáme prudce vzhůru. Jedeme strání a hledáme odbočku doprava v levé zatáčce směrem vzhůru stále po modré. Překonáváme kořen a po několika stech metrech již jsme na vrcholu kopce, kde je rozcestník značek. Modrá nás vede vlevo polní cestou do vsi Lhota. Kousek po silnici a hned vpravo. Polní cestou přes osadu Károv. Je zde mnoho křižovatek. My se držíme směrem lehce vlevo. Jedeme ulicí K nádraží vedoucí k silnici. Jedeme po ní vpravo a po 30m modrý cik-cak nad železniční zastávkou Jarov se jezdí zásadně dolů...! uhýbáme vlevo do lesa. Pěšina rychle klesá, je zde pár kořenových pasáží. A jsme na břidlicové stráni vysoko nad řekou. Stezka vede sypající se sutí cik-cak dolů. Toto je nejrizikovější část celé trasy. Chce to bystré oko, jisté paže a hru s těžistěm. Adrenalin stoupá, ale již jste bezpečně dole u nádraží Jarov. Máte za sebou cca 10km a dvě nejtěžší stoupání celé trasy. To třetí je před Vámi. Dáváte se vlevo po červené značce a v létě jistě oceníte brody, jenž Vás alespoň na chvíli osvěží. Stoupáte osadou zatím "s prstem v nose". Ovšem po někalika málo stech metrech červená uhne prudce o 170° vpravo do svahu a již to začíná. Nejprve pasáž po suti, poté celkem pohodové jehličí promíchané s listím . Vítá Vás cik-cak nahoru. Udržet se při obrátkách v sedle, vyžaduje dávku technické dovednosti. Na vrcholu je rozcestí, kde se dáváte po červené vpravo a již začínáte prudce padat. Nejprve rychlá pasáž s dvěmi skoky rychle za sebou a jste na široké cestě. Pozor, ihned z ní uhýbáte vpravo po červené výborným jumpem. Nyní padáte technickou pasáží jenž končí až u prvních zahrad Vranného nad Vltavou. Sjíždíte dolů, první vlevo a ihned za železničním přejezdem opět vlevo. Jedete nad tratí stále červenou. Pod minisjezdíkem je studna, kde se můžete osvěžit. Vynášíte schody a jste u druhého železničního přejezdu. Za ním vpravo po červené a kočičích hlavách kopcom hore. Nepříliš strmé za to táhlé stoupání končí v osadě Nová Březová. Odbočujete z hlavní ulice vpravo po červené a vjíždíte do lesa. Na další křižovatce vlevo. Motáte se chvíli lesem s hupy až do osady Oleško. Krátké stoupání se překlopí v prudký kamenitý sjezd, kde rychlost vyletí na 60km/h. Prosmažíte lesem, pozor na červenou, jsou zde 3 křižovatky, a již padáte širokou cestou, místy po holé skále, místy po kluzkém podkladu z listí a bahna, opět dolů. Červená uhne prudce vpravo na stezku úbočím, kde podjete kmen stromu a již jste na asfaltce, která Vás vpravo dovede k bistru v Davli. Po občerstvení pokračujete rovně po asfaltce stále po červené kolem nádraží Davle směr Posázava. Před přejezdem uhýbáte vpravo a držíte se stále červené. Vjíždíte na břeh Sázavy, po kterém jedete až do Pikovic. Je zde lahůdka v podobě 5m výjezdu podél skalní stěny. Zde přejíždíte most a jste u cukrárny na 25km, kde se dáváte vlevo po asfaltce. Po 1km, překážka v podobě metrového skoku do hloubky ještě na modrém cik-caku u bistra, najíždíte na Posázavskou stezku. Souběžně tu vede přírodovědná trasa. Podkladem nyní dlouho bude hlína s jehličím, sem tam nějaký kořen či kámen. Cesta zpočátku vede po rovině; za kamennými schody, jež zdoláváte pěšky, se krajina začíná mírně zvedat a stoupá až ke Klimentově vyhlídce, kde se Vám otevírá výhled na Sázavské údolí s četnými zákrutami řeky. Pokračujete střídavým klesáním a stoupáním kolem dalších dvou vyhlídek. Nesete druhé schody, překonáváte rozsedlinu a stále držíte červenou. Dostáváte se do osady a již je před Vámi nepříliš náročné stoupání po červené. Jste na silnici, po které vlevo padáte do Kamenného přívozu. Před mostem je vlevo hospoda. Přejíždíte most, uhýbáte vlevo po červené a po 100m sjezdu jste u restaurace s terasou, kde vždy výborně vařili. Máte za sebou zhruba 34km. Ze silnice uhýbáte vlevo na zelenou značku. Sjíždíte na břeh a jedete tak asi 1km těsně nad hladinou Sázavy. Zelená se dostává na silnici, na níž po chvíli odbočujete vpravo. Zde začíná poslední náročné stoupání v délce cca 6km. Držíte se asfaltky a ignorujete! odbočení zelené vlevo. Na státovce uhýbáte vlevo a hlídáte si objevení rozcestníku značek po pravé straně cca po 700m. Zde se dáváte vlevo po červené značce směr Chotouň. Podjíždíte železniční viadukt a držíte se červené. Jedete podél potoka a chat až na státovku v Chotouni. Kolmo ji přejíždíte a pokračujete po červené. Po levé straně záhy máte telefonní budku pro případ, že si potřebujete zavolat. Začínáte stoupat lesem a stále držíte červenou. Projíždíte hustou smrčinou a po 1km jste na silnici. Jedete přímo po červené. Na křižovatce jedete vlevo a ihned zase vpravo. Jste na nejvyšším bodě trasy - 439mnm a již mírně klesáte k vyhlášené cyklistické hospůdce René. Zde můžete dát pauzu na výtečný oběd a poté v klidu pokračovat. Jste na 42km a nyní již bude převažovat klesající krajina až do Prahy. Máte před sebou poslední výtečný sjezdík terénem do Psár po červené značce. Uprostřed vesnice v nejnižším bodě klesání najedete na státní silnici, po níž jedete vpravo směr na Jirčany. Držíte se stále červené a za autobusovou zastávkou se dáváte vpravo přes potok. Plynule přejíždíte do vsi Dolní Jirčany. Profil se trochu houpe nahoru, dolu, nic náročného. Stoupáte cestou rozježděnou stavebními stroji přes Horní Jirčany a přetínáte zde státovku na Jesenici. Stále Vás vede červená. Padáte novou zástavbou rodinných domů a lesem se dostáváte k brodu přes potok Botič. Je zde rozcestí se žlutou, Vy se držíte červené vlevo. Lesíkem vystoupáte o 30m výš a již jste na cestě sypané rozbitými střešními taškami přecházejících v asfaltku jdoucí zprava. Spadnete do Osnice a je před Vámi předposlední ministoupání ke státovce na Kocandu, jíž kolmo přejedete. Asfaltkou padáte k parku Průhonice, jenž musíme zleva objet, jelikož pohyb parkem je na kole zakázán. Stále červená značka. Poslední stoupání po kamenité cestě kolem zdi a za chvíli padáte do vsi Průhonice. Pokračujete kolem Botiče, podjíždíte dálnici na Brno a vede Vás jak červená, tak Botič. Odtud až do Hostivaře jedete po dobré stezce s hlínou a jehličím vinoucí se mezi stromy. Je to pěkný technický úsek, kde můžete jet stabilně 30km/h rychlostí i vyšší a vyloženě si vychutnávat hravé technické pasáže s kořeny, kameny, krátké prudké výjezdy, skočky, apod. Projíždíte Křeslicemi a zhruba 0,5km za nimi překonáváte poměrně hluboký brod (kolem 70cm). V létě, pokud je horko, je opravdu požitkem do něj nasmažit max.rychlostí a osvěžení je dokonalé. Druhou variantu přejezdu nabízí plechová lávka na jejímž konci si pěkně skočíte do hloubky. Stále červená značka ! Následuje další hravá pasáž vedoucí až k silnici v Petrovicích. Odtud je to již po červené na hráz Hostivař co by kamenem dohodil a zbytek dojel... Jste na hrázi, máte za sebou minimálně 64 hodně kvalitních kilometrů, počítáno z Komořan, a můžete si říci, jo žiju, takže pohoda a příští víkend nashle.